Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2009

ΜΑΘΗΜΑ 42ο: ΒΡΙΣΚΩ ΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΤΙΜΗ



 Όταν θέλω να βρω την τελική τιμή, τοποθετώ τις γνωστές τιμές όπως όταν έλυνα προβλήματα με ποσά ανάλογα και λύνω το πρόβλημα.

Η αρχική τιμή πάντοτε παριστάνεται με ποσοστό 100 %.

Προσέχω όμως τις έννοιες αύξηση ή μείωση – έκπτωση.

Όταν το πρόβλημα αναφέρει μείωση ή έκπτωση, τότε το αποτέλεσμα που θα βρω πριν θα το αφαιρέσω από την αρχική τιμή, για να βρω το ποσό μετά από την έκπτωση.

π.χ. Ένα βιβλίο κόστιζε 150 €. Το κατάστημα έκανε έκπτωση 20 %. Πόσο κόστισε το βιβλίο με την έκπτωση;

150 €      100 %
Χ ;           20 %

100 ● Χ = 150 ● 20 Τα 30 € είναι η έκπτωση. Άρα 150 – 30 = 120 € θα 
100 ● Χ = 3.000 κόστισε το βιβλίο μετά την έκπτωση.
Χ = 3.000 : 100
Χ = 30 €


Όταν το πρόβλημα αναφέρει αύξηση, τότε το αποτέλεσμα που θα βρω πριν θα το προσθέσω στην αρχική τιμή, για να βρω το ποσό μαζί με την αύξηση.

π.χ. Ο μισθός μου είναι 950 €. Ο προϊστάμενος μου έκανε αύξηση 3,5 %. Πόσα € θα είναι ο μισθός μου μετά την αύξηση;

950 €           100 %
Χ;                  3,5 %

100 ● Χ = 950 ● 3,5 Τα 33,25 € είναι η αύξηση. Άρα 950 + 33,25 = 983,25 € 
100 ● Χ = 3.325 θα είναι ο μισθός μου μετά την αύξηση.
Χ = 3.325 : 100
Χ = 33,25 €


Μπορώ επίσης να βρω την τελική τιμή με αναγωγή στη μονάδα και με απλή μέθοδο των τριών.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

1) Ένα πουκάμισο πουλιόταν πριν από τις εκπτώσεις 90 €.Στην περίοδο των εκπτώσεων πουλήθηκε με έκπτωση 20 %. Πόσα  € ήταν η έκπτωση;

2) Ο αριθμός των μαθητών ενός σχολείου ήταν πέρυσι 280.Φέτος ο αριθμός αυτός αυξήθηκε κατά 5 %. Πόσους μαθητές έχει τώρα το σχολείο;