Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2009

ΕΝΟΤΗΤΑ 11η: ΜΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΑΛΛΕΣ







ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Ο μικρός Θανάσης μιλά για την οικογένειά του. Αναφέρεται και σε άλλες οικογένειες που διαφέρουν από τη δική του, είτε γιατί λείπει ο ένας από τους δύο γονείς, είτε γιατί υπάρχει ένα παιδί υιοθετημένο. 
Το συμπέρασμα είναι πως το πιο σημαντικό σε μια οικογένεια είναι να είναι όλοι μαζί και να είναι ενωμένοι μεταξύ τους, να συζητάνε και να βοηθάνε ο ένας τον άλλον.

Ερωτήσεις για την κατανόηση – επέκταση
α) Τι σημαίνει πυρηνική οικογένεια και τι διευρυμένη;
β) Τι θεωρεί ο μικρός Θανάσης πιο σημαντικό σε μια οικογένεια;
γ) Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των προσώπων μιας οικογένειας;

Το κείμενο προέρχεται από το περιοδικό Ερευνητές, που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο ως ένθετο της εφημερίδας «Καθημερινή». Μία εφημερίδα που απευθύνεται στα παιδιά, με θέματα όμως που ενδιαφέρουν και τους μεγάλους. Στις πρώτες σελίδες υπάρχουν τα τηλέφωνα, οι ταχυδρομικές διευθύνσεις και τα e-mail για να επικοινωνήσετε και να στείλετε τις σκέψεις σας, τα άρθρα σας.


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΑΝΤΙΘΕΤΟ ΝΟΗΜΑ

Δύο ανεξάρτητες όμοιες προτάσεις που έχουν αντίθετο νόημα μπορούν να συνδεθούν χρησιμοποιώντας τους αντιθετικούς συνδέσμους (μα, παρά, αλλά, όμως). Αυτή η σύνδεση των προτάσεων ονομάζεται αντίζευξη.

π.χ. Τα έργα του μετρό ξεκίνησαν, αλλά συναντούν πολλές δυσκολίες. 
Έφτασε νωρίτερα, όμως δε βρήκε κανέναν εκεί.

Οι εναντιωματικές ή παραχωρητικές προτάσεις ξεκινούν με αντιθετικούς συνδέσμους (μολονότι, αν και, ακόμη κι αν, παρ’ όλο που) και το περιεχόμενό τους είναι αντίθετο από το περιεχόμενο της ανεξάρτητης πρότασης.

π.χ. Αν και είναι μεγάλος σε ηλικία, πηγαίνει και βοηθά τα παιδιά του.

Υπάρχει και η επιδοτική συμπλοκή που στη μία πρόταση υπάρχει το όχι μόνο για να δίνει έμφαση

π.χ. όχι μόνο δεν το μετάνιωσε, αλλά το ξανακανε.


ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1) Να ενώσετε τις παρακάτω προτάσεις, χρησιμοποιώντας αντιθετικούς συνδέσμους.
α) Σήμερα είναι μια χαρά. Δεν πήγε στο σχολείο.
Αν και σήμερα είναι μια χαρά, δεν πήγε στο σχολείο.
β) Η παράσταση ξεκίνησε. Ο πρωταγωνιστής έλειπε.
γ) Το άγαλμά του ήταν υπέροχο. Δε βραβεύτηκε.
δ) Δεν τον συμπαθώ. Θα δουλέψω μαζί του.

2) Ξαναγράψτε τις προτάσεις τονίζοντας το δεύτερο μέρος, όπως το παράδειγμα.
α) Είναι καλός στα αθλήματα και στα μαθήματα.
Είναι καλός όχι μόνο στα αθλήματα αλλά και στα μαθήματα.
β) Το νέο μηχάνημα είναι εύχρηστο και οικονομικό.
γ) Το σπίτι του είναι ευρύχωρο και μοντέρνο.
δ) Το αποτέλεσμα του αγώνα ήταν εύκολο και αναμενόμενο.