1. Να ξαναγράψεις τις παρακάτω προτάσεις
μετατρέποντας τις υπογραμμισμένες φράσεις από ονοματικές σε ρηματικές και το
αντίστροφο, κάνοντας και τις απαραίτητες αλλαγές.
Π.χ. ο σύλλογος διοργάνωσε ημερίδα το Σάββατο.
Διοργάνωση ημερίδας από το σύλλογο το Σάββατο.
Δήλωσε πως θα παραιτηθεί απ’ τη
δουλειά του
Δεν είναι δυνατή η πρόβλεψη του
καιρού
Είναι υποχρέωση όλων μας να
προστατεύουμε τα δάση
Η νοσοκόμα ανέλαβε την περιποίηση
του αρρώστου.
Οι κάτοικοι αποφάσισαν να
κατασκευάσουν μια γέφυρα που θα συνδέει τα δυο χωριά.
Παρασκευάστηκε φάρμακο κατά της τριχόπτωσης.
Διοργανώνουν εκδρομή για τα Καλάβρυτα.
2. Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω
φράσεων με το επίθετο της παρένθεσης στο σωστό τύπο:
Η κίνηση του
_______________ αεροδρομίου είναι μεγάλη.(διεθνής)
Η τεχνολογία
πραγματοποίησε ______________ πρόοδο. (αλματώδης)
Τον _____________ μήνα θα
γίνει στην Αθήνα ιατρικό συνέδριο. (προσεχής)
Ο Γιώργος και εγώ είμαστε
μακρινοί _______________ .(συγγενής)
Τα ____________________
φίδια είναι επικίνδυνα. (δηλητηριώδης)
Πριν αρχίσουν το κάπνισμα
ήταν ______________ (υγιής). Δυστυχώς , όπως συμβαίνει με τους _________________
(μανιώδης) καπνιστές τώρα είναι και οι δυο ________________ (καρδιοπαθής).
Μη με κοιτάζεις με βλέμμα
____________ .(απλανής)
Ανακοινώθηκε η απόφαση του δικαστηρίου. (πενταμελής)
Η βροχή κατέστρεψε τις καλλιέργειες. (καταρρακτώδης)
3. Να αφαιρέσεις κάποιες λέξεις από τις
παρακάτω προτάσεις, ώστε να μετατραπούν από επαυξημένες σε απλές.
Ο
δυνατός άνεμος έσκισε τη γαλανόλευκη σημαία
Η
Μαρία, η φίλη μου, χτύπησε με το αυτοκίνητο
Ο
καθηγητής των μαθηματικών εξετάζει την Αλέκα μισή ώρα.
Ο καθαρός αέρας του δάσους είναι πάντα αναζωογονητικός
4. Να προσθέσεις κάποιες λέξεις στις
παρακάτω προτάσεις, ώστε να μετατραπούν από απλές σε επαυξημένες
Το
άγαλμα κατασκευάστηκε.
Η
ζωή είναι δύσκολη.
Η
μητέρα έφτιαξε μια τούρτα.
Στα παιδιά αρέσουν οι
πατάτες.
5.
Συμπλήρωσε τις προτάσεις με την κατάλληλη μετοχή
παθητικού παρακειμένου.
Μαζί με το δήμαρχο επισκεφθήκαμε το
………………… (καίω) δάσος.
Έμειναν ……………… (κρύβω) πίσω από τους
θάμνους, μέχρι να φύγει ο σκύλος.
Η ατμόσφαιρα στις περισσότερες
ευρωπαϊκές πόλεις είναι ιδιαίτερα ……………………… (επιβαρύνω).
Η Πυροσβεστική Υπηρεσία μας
ενημερώνει πως είναι λάθος να αφήνουμε τη σόμπα υγραερίου …………………. (ανάβω) μέσα
στο δωμάτιο όταν κοιμόμαστε.
Η πρόσοψη του σπιτιού
ήταν ……………….. (βάφω) με έντονο κόκκινο χρώμα.
6. Να συμπληρώσεις τα κενά του παρακάτω
κειμένου βάζοντας τα ρήματα των παρενθέσεων στον κατάλληλο τύπο του αορίστου:
Υπό τον Περικλή η Αθήνα βρέθηκε στο
απόγειο της δύναμής της. Πολιτιστικά ________________(γίνομαι) το κέντρο της
Ελλάδας , καθώς ο Περικλής _____________________(συγκεντρώνω) γύρω του τις
μεγαλύτερες φυσιογνωμίες της τέχνης και του πνεύματος της εποχής του. Το
αθηναϊκό μεγαλείο __________________(βασίζομαι) στην καταπίεση των συμμάχων και
στην απόσταση από αυτούς υπέρογκων φόρων. Όταν το ταμείο της Δηλιακής Συμμαχίας
__________________(μεταφέρομαι) από τη Δήλο στην Αθήνα, τα χρήματα
__________________(απορροφώμαι) από το οικοδομικό πρόγραμμα του Περικλή, που _________________(μετατρέπω)
την πόλη σε πραγματικό στολίδι , αλλά _______________(προκαλώ) το φθόνο των
υπόλοιπων Ελλήνων και _____________________(εξοργίζω) τη Δηλιακή Συμμαχία. Έτσι
_________________(δημιουργώ) ένταση στις σχέσεις των Αθηναίων με τους συμμάχους
τους, που ________________(συνεχίζω) καθ’ όλη τη διάρκεια του αιώνα και
_____________(οδηγώ) την πόλη σε πόλεμο.
7.
Να ξαναγράψεις το κείμενο μεταφέροντας τα ρήματα στον
αόριστο.
«Κάθε καλοκαίρι πηγαίνω στο χωριό της
μητέρας μου. Εκεί μένω με τον παππού και τη γιαγιά, παίζω με τους φίλους μου,
κολυμπώ στη θάλασσα και κάνω βόλτες σ’ όλο το νησί. Φτιάχνω καράβια, τα ρίχνω
στη θάλασσα και φαντάζομαι πως είμαι καπετάνιος. Όταν τελειώνουν οι διακοπές,
έρχονται οι γονείς μου και φεύγουμε για τη Θεσσαλονίκη».
«Το περασμένο καλοκαίρι